آمار بازدید
بازدید امروز => 3
باردید دیروز => 0
بازدید هفته => 12
بازدید ماه => 1977
بازدید سال => 3089
بازدید کل => 39575
کل مطالب => 238
کل نظرات => 232
بیشترین بازدید => 9979
تاریخ بیشترین بازدید : 1395/3/18
امکانات وب
تبلیغات
1- درحال کامل کردن نسخته انگلیسی وبلاگ
2- در حال آماده کردن امکان تبلیغ در وبلاگ
3- در حال آماده کردن صفحه ی اصلی
4- فعلآ همه صفحات اجتماعی وبلاگ بسته است (( در این زمینه منتظر اطلاع رسانی بیشتر باشید . ))
5- در حال کامل کردن یک نوشته ویژه برای تیر ماه

به نام خدا

به توجه به اینکه یکشنبه 23 اسفند 1394 تولد وبلاگ است و با توجه به رسم چند سال اخیر وبلاگ ، یعنی گرفتن جشن تولد وبلاگ و انجام چند تغییر کوچک در وبلاگ ، (( میدانید که تغییرات بزرگ معمولآ به عنوان عیدی برای عید نوروز آماده میشوند )) .

تصمیم گرفتیم تولد وبلاگ را چند روز زودتر و در 21 اسفند 1394 برگزار و از به روز رسانی ها و تغییرات رونمایی کنیم . گر چه جشن نمیگیریم ولی دلیل این کار برابر شدن  23 اسفند 1394 با روز شهادت حضرت زهرا (( س )) و احترام به ایشان است .

تغییرات امسال عبارت اند از :

1- تغییر نشان (( لوگو )) وبلاگ

2- تغییر در دسته بندی (( موضوعات )) نوشته های وبلاگ

3- تغییر در دیدگاه سنجی های وبلاگ

4- چند تغییر کوچک در پوسته (( قالب )) وبلاگ

     <=>

نشان قدیم  <=>  نشان نو

نویسنده => سینا و تینا

[ جمعه 21 اسفند 1394برچسب:, ] [ 22:54 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

آن کس که بداند و بخواهد که بداند

خود را به بلندای سعادت برساند

***

آن کس که بداند و بداند که بداند

اسب طلب از گنبد گردون بجهاند

***

آن کس که بداند و نداند که بداند

با کوزه آب است ولی تشنه بماند

***

آن کس که نداند و بداند که نداند

لنگان خرک خویش به مقصد برساند

***

آن کس که نداند و بخواهد که بداند

جان و تن خود را ز جهالت برهاند

***

آن کس که نداند و نداند که نداند

در جهل مرکب ابدالدهر بماند

***

آن کس که نداند و نخواهد که بداند

حیف است چنین جانوری زنده بماند

این که این چکامه چقدر نوشته ی خود ابن یمین هست یا این که چقدر در آن تصرف شده است را دقیقآ نمیدانم ؛ اما چیزی که در این چکامه ارزشمند است ، مفهوم و درون مایه آن است .

نویسنده => سینا

به نام خدا

گل‌نبشته‌ي قانون‌هاي اور‌نم‌مو (( راست )) --- نوشته‌اي از ونديداد به روزگار تازه (( چپ ))

گفته می‌شود که نوشته‌های « اورنم‌مو » ( Ur nammu )‏ ، (٢١٠٠ پیش از میلاد )  که در پیوند با مسایل حقوقی و پادافره‌ای(( کیفری ))‌ روزگار سومری « اور سوم » هستند ،‌ کهن‌ترین قوانین در دست بشری‌اند . گرچه برخی خرده‌قانون‌ها چون قانون « اوروکَگینَ » (( Urukagina )) نیز کهن‌تر از مورد پیشین هستند ، اما مورد اورنم‌مو ، درباره‌ی مجازات گناهان انسان‌ها نوشته شده است . می‌گویند همين قانون بوده که به روزگار حمورابی گردآوری و به روز شد و به نام حمورابی ،‌ فرمان‌روای بابل در سده‌ی هجدهم پیش از میلاد ، نام‌وَر (( مشهور )) شد .
هرچند این همه‌ی داستان نیست . به دیگر سخن ، این‌گونه ادعا ،‌ یک‌سویه و سراسر (( کاملا )) پی‌ورزانه ((متعصبانه )) است . در فرهنگ ایرانی ،‌ آن‌هم به شیوه‌ی نوشتاری ،‌ کهن‌دات‌های (( قوانین کهن )) آریایی در چند فرگرد (( بخش )) از این نسک (( کتاب ))‌ ایرانیان در دست است . درون‌مایه‌های این فرگردها ، پیرامون تشویق به انجام کارهای نیک از دید آمیزه‌ای از مکتب‌های زرتشتی و زروانی ، چون کشت‌ورزی کردن و آب‌یاری نمودن زمین‌ها و گندم کاشتن بوده و از آن سو،‌ پادافره‌هایی درباره‌ی سرپیچی‌ها است. حتا در میان این نوشته‌ها ،‌ اشاره‌های جالبی به « اندازه‌ی مزد یک پزشک » و یا « پادافره آزار رساندن به جانوران سودمند » را داریم که نخستین موارد حقوق پزشکی و درمانی و نیز حقوق جانوران هستند .
زمان نگارش فرگردهای گوناگون وندیداد به‌درستی روشن نیست ،‌ اما می‌دانیم که به‌شوند اشاره به برخی آیین‌های کهن آریاییان ،‌ بسیار کهن‌تر از روزگار هخامنشی بوده و می‌تواند پیش از قانون یادشده‌ی سومری نیز جای گیرد . دراين‌باره ، باستان‌شناس امريكايي « مري ست‌گاست » براين باور است كه اين داده‌ها از روزگار نوسنگي و مس‌سنگي و گسترش كشاورزي به‌دست ما رسيده است .

نویسنده => سینا

[ سه شنبه 20 بهمن 1394برچسب:, ] [ 19:44 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

همین چند روز پیش بود که علی دایی ، آقای گل جهان و یکی از بهترین بازیکنان ایران و جهان طبق اعلام رسمی سایت تاریخ و آمار فوتبال ، به عنوان هفدهمین بازیکن اسطوره ای جهان فوتبال شناخته شد . با توجه به اینکه امروز ، 14 بهمن ماه تولد این چهره دوست داشتنی و محبوب است ، تصمیم گرفتیم که به عنوان یکی از هواداران ایشان و به عنوان هدیه ای هر چند کوچک ، این 48 اسطوره فوتبال را در جدولی برای شما فراهم آوریم و در انتها پروفایل علی دایی در سایت تاریخ و آمار فوتبال را برای شما ترجمه کنیم .

برای دیدن اصل مطلب (( فهرست 48 بازیکن افسانه ای به زبان انگلیسی )) به آدرس زیر بروید :

https://iffhs.com/dev/legends

برای دیدن پروفایل علی دایی (( به زبان انگلیسی )) و فیلمی کوتاه از علی دایی به آدرس زیر بروید :

https://iffhs.com/dev/legend/ali-daei

برای خواندن ادامه مطلب و دیدن جدول ها و پروفایل علی دایی (( به زبان فارسی )) به ادامه مطلب بروید .

نویسنده => سینا


ادامه مطلب
[ سه شنبه 13 بهمن 1394برچسب:, ] [ 21:48 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

چند وقت پیش تو اصفهان یه توالت عمومی رفتم یکم کارم طول کشید وقتی اومدم بیرون دیدم ۷-۸ نفر تو صف واستادن و تا منو دیدن شروع کردن به تیکه انداختن که :

- عافِیت باشِد .


 - خسِّه نباشین .

- نه هنو انگار یه چیزی اِزد موندِس .

- فک کردم از میون رفدِی .

- های، چشادون وا شد .

- اصی انگار نور اِزدون ساطع میشد .

- حالا اومدی سَری وزن .

- میخواسی صدا بِزنی تا بچا بیاند کُمِکِد .
 
 - یُخدچی روغن بخور راش واشِد آ به خودِد صَتمه نزنی .

- خوردنش چِقَده طول کشیدِس که پَس دادنش اَنقَده شد ؟

- از این دفعه که گذِشد …ایشالا اِز دفعه دیگه یه وِکیل بیگیر آ کارا بسپار دسِش آ خوددا راحت کون .

- دُشِک آ لاحاف میبُردی با خودد !

اصن یه کاری کردن باهام که تو خونه هم که دستشویی میرم سه سوته میام بیرون ... !

نویسنده => سینا

[ چهار شنبه 7 بهمن 1394برچسب:جوک,جوک اصفهانی,تیکه,تیکه اندازی,مطلب خنده دار,, ] [ 1:56 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

سارویه یا کهن دژ یا تپه اشرف نام بنایی بسیار کهن (( بنا بر نقل هایی قدمت آن به دوره پیشدادیان برمیگردد )) در اصفهان است که در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده رود قرار دارد . این بنا کتابخانه بزرگی بوده‌است که در آن کتاب‌های فراوانی نگهداری می‌شده‌است . سارویه در حمله اعراب به ایران ویران گردید و اکنون تنها بقایای آن به صورت تپه‌ای باقی‌مانده‌است که بنام (( تپه اشرف )) معروف است و متاسفانه امروزه تبدیل به پیست موتور سواری گشته است .ابن رسته در قرن سوم هجری در مورد سارویه چنین می‌نویسد:

در شهر جی بنای کهنه‌ای به شکل قلعه وجود داشته‌است موسوم به ساروق یا سارویه. چون این بنا بسیار کهنه‌است نمی‌توان بانی آن را معلوم کرد و گویند قبل از طوفان نوح ساخت شده‌است.

برای خواندن ادامه مطلب و دیدن تصاویر بیشتر , به ادامه مطلب بروید .

نویسنده => سینا


ادامه مطلب
[ سه شنبه 6 بهمن 1394برچسب:سارویه,کهن دژ,تهمورس,تهمورث,طهمورث,تپه اشرف,گی,جی,سپاهان,اصفهان,کتابخانه,, ] [ 19:41 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 

تنبک(تمبک، دمبک، دنبک یا ضَرب) یکی از سازهای کوبه‌ای ایرانی است . این ساز پوستی ، از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام‌شکل محسوب می‌شود که از این خانواده می‌توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد.

 

برای خواندن ادامه مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید .

 

ارسالی توسط => سینا


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 16 دی 1394برچسب:, ] [ 14:46 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 

نشان دانشگاه تهران را از طرح یکی از سفالینه‌های نقش برجسته‌ی تیسفون اقتباس کرده‌اند که می‌گویند اصل کاشی با نزدیک به ١٥٠٠ سال دیرینگی (:قدمت) ، در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود ، لوحی که ظاهرا نمونه‌ای دیگر از آن به موزه پرگامون برلین سپرده شده است .
در بخش ایران باستان موزه‌ی پرگامون در پایتخت آلمان که یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین موزه‌های جهان به شمار می‌آید ، الواح و آثاری از ایران به نمایش گذاشته شده است که شاید لوح سفالین ساسانی کوچکترین آن‌ها باشد . این موزه که سالانه بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده دارد ، رده‌ی پنجم موزه‌های باارزش اروپا را به خود ویژه کرده است .
لوح نقش برجسته ساسانی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است ، در دوره‌ی خود نشانی خانوادگی به‌شمارمی‌رفت . که تصویر آن در مُهرهای ساسانی نیز به چشم می‌خورد . این اثر مربع‌شکل که ابعاد آن 39.5 سانتی‌متر است ، از تیسفون (( شهری که در دوره اشکانیان و ساسانیان ، پایتخت و مرکز مهم سیاسی و اقتصادی ایران باستان بوده و اکنون در حوزه‌ی عراق قرار گرفته )) به دست آمده و در پایان سده‌ی ششم میلادی یا آغاز سده‌ی هفتم میلادی ساخته شده است .
در پلاکی که از تیسفون بدست آمده و دکتر محسن مقدم ، استاد درگذشته‌ي(:فقيد) دانشکده‌ی هنرهای زیبا ، آن را برای نشان دانشگاه تهران پیشنهاد و مرتضا ممیز طراحی کرد ، واژه‌ای به خط پهلوی در میان دو بال قرار گرفته که به گونه‌ی «افزوت» (امرود) به معنای فراوانی و افزونی و نیز به گونه‌ی «ایلان» (ایران) و نیز به‌گونه‌ی «او» برای واژه اورمزد به معنای اهورامزدا و یا صرفا اسم هرمزه و هرمز خوانده شده است .
در نشان طراحی شده برای دانشگاه تهران نیز نام این دانشگاه به جای آن واژه‌ی پهلوی ، با نگارشی شبیه این خط، بین دو بالِ نقش برجسته نشسته است .
پلاک کشف شده از تیسفون ، نمونه‌ای از لوحی است که با تزیینات مشابه در کاخ ساسانی دامغان یافت شده است . در الواح و مُهرهای ساسانی ، بال‌هایی که می‌تواند متعلق به عقاب باشد بخشی از تزیین نشان‌ها و مُهرهای آن دوره به حساب می‌آید . این بال‌ها در پایان دوره ساسانی روی تاج‌ها نیز حک می‌شد . در شاهنامه فردوسی نیز این تاج‌ها با عنوان «تاج‌های دوپر» یاد شده است .

ارسالی توسط => سینا

به نام خدا

               
         نوار و نشان هفت پیکر

 فرح پهلوی در حالیکه نوار و

نشان هفت پیکر را بر تن دارد

 

نشان هفت‌پیکر ، یکی از نشان‌های بانوان است که به فرح پهلوی ، شهبانوی پیشین ایران تعلق دارد .

نشان هفت‌پیکر در سال ۱۹۵۷ میلادی تأسیس و جایگزین نشان آفتاب که نشان بانوان قاجاری بود شد . این نشان به افتخار ملکه ثریا ایجاد شد . در واقع نام این نشان به نام ثریا اسفندیاری ، همسر دوم محمدرضا شاه اشاره دارد زیرا ثریا نام دیگری برای خوشه پروین یا هفت‌پیکر است .

پس از ثریا ، فرح پهلوی ، در رده‌بندی دریافت این نشان ، درجهٔ یکم یعنی درجهٔ والاجایگاهی را دارا است . ملکه بئاتریکس ملکه هلند در این رده در جایگاه دوم قرار دارد . بئاتریکس این نشان را در دیدار رسمی شاه ایران از هلند در سال ۱۹۶۶ از محمدرضا شاه دریافت کرد .

بر روی لعاب آبی پررنگ این نشان نماد خوشه پروین نقش شده و در بالای آن تاج شاهنشاهی پهلوی نمایان است . نوار زیر نشان به رنگ آبی آسمانی است . بعدها در آستانه مراسم تاج‌گذاری شاه و بنا بر قوانین دربار ایران ، نشان آریامهر به افتخار فرح پهلوی ایجاد شد و وی نخستین دریافت کننده این نشان بود . این نشان جایگزین نشان هفت‌پیکر شد .

فرح پهلوی در سال ۲۰۰۶ در پاریس یکی از نشان‌های الماس نشان مربوط به این نشان هفت‌پیکر را برای منظورهای نیکوکاری به مزایده گذاشت .

در سال ۱۹۷۶ نشانی در فرانسه به همین نام ایجاد شد .

ارسالی توسط => سینا

به نام خدا

سرو ابرکوه

درخت همیشه سبزی است که در بیشتر مناطق ایران می روید. شماری از کهنسال‌ ترین آنها را هنوز می‌توان یافت . سرو ابرکوه (( ابرقو )) و سرو هرزویل از این جمله اند . درخت سرو در دسته مخروطیان جای دارد .سرو ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف می شود . سرو در تصویرگریهای پس از ورود اسلام به ایران به شکل سرشکسته دیده می شود . گفته می شود که این گونه تصویرگری از سرو در نقاشی های این دوره نشان از این دارد که اعراب به این وسیله در پی نشان دادن از بین رفتن صلابت ایرانیان پس از حمله به ایران بوده اند .

برای خواندن ادامه مطلب , به ادامه مطلب بروید .

 

ارسالی توسط => سینا


ادامه مطلب
10 نوشته برتر