آمار بازدید
بازدید امروز => 15
باردید دیروز => 0
بازدید هفته => 30
بازدید ماه => 2416
بازدید سال => 5542
بازدید کل => 42028
کل مطالب => 238
کل نظرات => 232
بیشترین بازدید => 9979
تاریخ بیشترین بازدید : 1395/3/18
امکانات وب
تبلیغات
1- درحال کامل کردن نسخته انگلیسی وبلاگ
2- در حال آماده کردن امکان تبلیغ در وبلاگ
3- در حال آماده کردن صفحه ی اصلی
4- فعلآ همه صفحات اجتماعی وبلاگ بسته است (( در این زمینه منتظر اطلاع رسانی بیشتر باشید . ))
5- در حال کامل کردن یک نوشته ویژه برای تیر ماه

                             به نام خدا

 

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی - هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند. بدین‌سان در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می‌شد و در اوستا، واژه Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» را افاده می‌کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است. در آثارالباقیهابوریحان بیرونی، ص ۲۵۵، از روز اول دی ماه، با عنوان «خور» نیز یاد شده‌است و در قانون مسعودی نسخه موزه بریتانیا در لندن، «خُره روز» ثبت شده، اگرچه در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده است. در برهان قاطع ذیل واژه «یلدا» چنین آمده است:

  • «یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند و گویند آن شب به غایت شوم و نامبارک می‌باشد و بعضی گفته‌اند شب یلدا یازدهم جدی است.»

تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می‌رسید، آتش می‌افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند، مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به سر می‌آوردند و خوانی ویژه می‌گستردند، هرآنچه میوه تازه فصل که نگاهداری شده بود و میوه‌های خشک در سفره می‌نهادند. سفره شب یلدا، «میَزد» Myazd نام داشت و شامل میوه‌های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می‌شد در آیین‌های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می‌گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده‌ها و فرآورده‌های خوردنی فصل و خوراک‌های گوناگون، خوراک مقدس مانند «می‌زد» نیز نهاده می‌شد.

ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوه‌های البرز به انتظار باززاییده شدن خورشید می‌نشستند. برخی در مهرابه‌ها (نیایشگاه‌های پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول می‌شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب‌هنگام دعایی به نام «نی ید» را می‌خوانند که دعای شکرانه نعمت بوده‌است. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می‌خواندند و به استراحت می‌پرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز می‌نامیدند).خورروز در ایران باستان روز برابری انسان‌ها بود در این روز همگان از جمله پادشاه لباس ساده می‌پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری نداشت و کارها داوطلبانه انجام می‌گرفت نه تحت امر. در این روز جنگ کردن و خونریزی حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود این موضوع را نیروهای متخاصم با ایرانیان نیز می‌دانستند و در جبهه‌ها رعایت می‌کردند و خونریزی به طور موقت متوقف می‌شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ به صلح طولانی و صفا تبدیل شده است. در این روز بیشتر از این رو دست از کار می‌کشیدند که نمی‌خواستند احیاناً مرتکب بدی شوند که آیین مهر ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ می‌شمرد. ایرانیان به سرو به چشم مظهر قدرت در برابر تاریکی و سرما می‌نگریستند و در خورروز در برابر آن می‌ایستادند و عهد می‌کردند که تا سال بعد یک سرو دیگر بکارند.

 

                    ارسالی توسط => سینا

[ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, ] [ 16:25 ] [ سینا و تینا ]

                            به نام خدا

ستاره‌شناسان موفق به شناسايي پنج سياره بالقوه در اطراف يکستاره نزديک شدند که ممکن است يکي از آنها از امکان حيات برخوردار باشد.

ستاره «تاو نهنگ» که درفاصله 12 سال نوري از زمين قرار داشته، در مدار ناحيه قابل سکونت خود از يک سيارهبرخوردار بوده که به دليل فاصله آن از ستاره ميزبانش مي‌تواند از آب مايع در سطحخود برخوردار باشد.

اين سياره احتمالي با جرم حداقل 4.3 برابر زمين در صورت تائيد مي‌تواند يکي ازکوچکترين سيارات با قابليت حيات احتمالي در اطراف ستاره خود باشد.

اين پنج سياره کانديد نسبتا کوچک بوده و جرمهاي آنها حداقل 2 تا 6.6 برابر زميناست.

به گفته محققان دانشگاه کاليفرنيا، جهان احتمالي قابل سکونت که يک گردش کامل آن در اطراف تاو نهنگ 168 روز طول مي‌کشد، احتمالا يک سياره صخره‌اي مانند زمين نيست.

تاو نهنگ نسبت به خورشيد از جرم کمتري برخوردار بوده و در فاصله 11.9 سال نوريدر صورت فلکي نهنگ قرار دارد که با چشم غيرمسلح نيز در شب قابل مشاهده است. به دليلنزديکي اين ستاره و طبيعت خورشيد مانند آن، تاو نهنگ براي سالها در داستانهاي علميتخيلي جاي خود را داشته است.

                        ارسالی توسط => سینا

[ چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:14 ] [ سینا و تینا ]

                               به نام خدا

 خوشبختي موضوعي نسبي است. بعضي از ما اگر در غار زندگي کنيم راضي هستيم و برخي ديگر اگر در قصر باشيم باز هم ناراحت هستيم.

دکتر فرناز عطائي متخصص روانپزشکي گفت: در تمام اعصار، انديشمندان درباره معناي خوشبختي بررسي کرده اند. راستي خوشبختي چيست؟

وي با طرح سوالات زير ميزان رضايت شما را از زندگي ارزيابي مي کند.

 

اگر مي خواهيد بدانيد که نسبت به ديگران چقدر خوشبخت هستيد، پرسشنامه زير را تکميل کنيد.

 

1 ـ وقتي مسابقه اي را مي بازم از آن لذت نمي برم.

Rدرست Qغلط

 

2 ـ وقتي کسي درباره من لطيفه اي مي گويد از آن لذت مي برم.

Rدرست Qغلط

 

3 ـ وقتي کسي از دوستانم در حضور من جايزه اي را مي برد خوشحال مي شوم.

Rدرست Qغلط

 

4 ـ اگر کسي در صف از من جلو بزند اعتراض مي کنم.

Rدرست Qغلط

 

5 ـ خيلي زود از سرگرميها و تفريحات حوصله ام سر مي رود

Rدرست Qغلط

 

6 ـ اغلب روزها خيال پردازي مي کنم.

Rدرست Qغلط

 

7 ـ آرزوهاي زيادي دارم.

Rدرست Qغلط

 

8 ـ بيش از اندازه چاق هستم.

Rدرست Qغلط

 

9 ـ از خواندن رمان لذت مي برم.

Rدرست Qغلط

 

10 ـ از خوابيدن متنفرم

Rدرست Qغلط

 

11 ـ فکر مي کنم جذاب هستم.

Rدرست Qغلط

 

12 ـ انتقادات را به خوبي پذيرا مي شوم.

Rدرست Qغلط

برای دیدن جواب ها و همچنین توضیحات خاص روی ادامه مطلب کلیک کنید.

                       ارسالی توسط => سینا


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:, ] [ 19:35 ] [ سینا و تینا ]

                             به نام خدا

                                  بیماری گوشتخوارها

تیرانوسورس ها و سایر دایناسور های گوشتخوار هنگامی که در خوردن گوشت افراط میکنند مثل انسان ها به بیماری نقرس دچار میشوند . بالا رفتن غلظت اسید اوریک ( فرآورده حاصل از سوخت و ساز پروتئین ها ) در خون موجب رسوب بلور های اورات در مفاصل و التهاب دردناک آنها میشود .

                                                   شپش


این سنگواره جالب از یک شپش مربوط به کرتاسه پایینی است . این حشره در آن زمان میان پر های دایناسور ها زندگی میکرده است.

در تصویر بالا دو شپش مشاهده میکنید که تصیر سمت راست حقیقی و تصویر سمت چپ بازسازی تصیر سمت راست است.

                    ارسالی توسط => سینا

[ پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:17 ] [ سینا و تینا ]

                              به نام خدا

آیا رابطه‌ای بین رعد و برق و رشد گیاه قارچ وجود دارد؟چ

اول از همه باید تذکر دهیم که قارچ‌ها گیاه نیستند. آنها حتی خویشاوند نزدیک گیاهان هم نیستند و هیچ‌کدام از ویژگی‌های گیاهان (پلاستید، فتوسنتز، دیواره سلولزی...) در قارچ‌ها دیده نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان به‌هیچ‌وجه قارچ‌ها را فرمانرو گیاهان رده‌بندی کرد؛ بلکه قارچ‌ها خودشان یک فرمانرو جدا هستند. جالب‌تر از همه اينكه قارچ‌ها خویشاوندی نزدیک‌تری با جانوران دارند. درواقع سلول‌های جانوران و قارچ‌ها شباهت‌های غیرقابل‌انکاری با یکدیگر دارند که نشان می‌دهد نخستین نیاکان جانوران (که موجوداتی تک‌سلولی و آبزی بودند) از پسرعموهای نزدیک نیاکان قارچ‌ها بوده‌اند. و اما تأثیر رعد و برق بر رشد قارچ‌ها. این موضوع هرچند یک افسانه عامیانه است و ما همیشه گفته‌ایم باید به افسانه‌های عامیانه با نگاهی منتقدانه نگاه کنیم؛ اما احتیاط در پذیرفتن این‌گونه افسانه‌ها همیشه به معنای اشتباه بودن آنها نیست. روش علمی این است که چنین موضوعاتی-که پیش از بررسی می‌توان آنها را به مثابه یک فرضیه قلمداد کرد- با رعایت شرایط استنتاج علمی بررسی شوند و در صورتی که بررسی‌های علمی در راستای تأیید این فرضیات بودند، آنها را به‌عنوان نظریه (یعنی موضوعی که بررسی‌های کنونی علمی نشان می‌دهد احتمالا حقیقت دارد) مطرح می‌کنیم. باید توجه کرد که نتایج بررسی‌های علمی را هم باید از راه‌های مورد اطمینان و سختگیرانه منتشرکرد؛ وگرنه نتایج آزمایش‌هایی که مثل افسانه‌های عامیانه دهن‌به‌دهن نقل شود، ارزش و اعتباری ندارد. مهم‌ترین راه‌ مورد اطمینان هم انتشار مقالات علمی در نشریات تخصصی؛ آن هم با داوری‌های سختگیرانه برای پرهیز از انتشار ادعاهای بررسی‌نشده یا نتایج همراه با بی‌دقتی است. در مرحله بعد اخبار علمی (که توسط روزنامه‌نگاران حرفه‌ای علم تهیه می‌شود) که مستقیما با ارجاع به مقالات تخصصی دانشمندان منتشر می‌شوند می‌تواند راهی برای انتشار نسبتا خالی از اشکال این نتایج برای اغلب مردمی باشد که وقت و حوصله مطالعه مقالات فنی را ندارند.

درباره رابطه میان قارچ و رعد و برق هم خوشبختانه این بررسی صورت گرفته و نشان داده بارندگی شدید و رعد و برق باعث رویش هاگ‌های قارچ‌هایی می‌شود که منتظر چنین فرصتی بودند. پتانسیل الکتریکی فوق‌العاده زیادی که بر اثر رعد و برق برای مدت کوتاهی در خاک ایجاد می‌شود (چیزی حدود ۱۰۰-۵۰ هزار ولت طی مدت ده میلیونیم ثانیه) می‌تواند تا ۸۰ درصد باعث افزایش تعداد قارچ‌های رشدکرده شود. دلیل این واکنش قارچ‌ها به رعد و برق مشخص نیست؛ اما یک فرضیه دراین‌باره مطرح شده که می‌گوید این افزایش رشد، یک واکنش به خطر است تا در برابر قارچ‌هایی که ممکن است بر اثر رعد و برق سوخته باشند، قارچ‌های جدید بیشتری رشد کنند. به علاوه رعد و برق باعث تبدیل نیتروژن جو (که برای ساخت پروتئین‌ ضروری است ولی امکان جذب آن برای اغلب جانداران وجود ندارد) به مولکول‌های قابل جذب توسط قارچ‌ها می‌شود.

 

                     ارسالی توسط => سینا

[ پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:, ] [ 16:29 ] [ سینا و تینا ]

 

                                 به نام خدا

احتمالا ویندوز ۸ مایکروسافت تا سال آینده در دسترس نخواهد بود. اما بر مبنای آن چه که تا کنون از این ویندوز می دانیم؛ این سیستم عامل می تواند خیلی بهتر از ویندوز ۷ باشد

1302510069yztbhw8m دلایل برتری ویندوز8 نسبت به ویندوز7

شاید هیچ شرکتی پر نفوذ تر از مایکروسافت در حوزه سیستم های عامل دسکتاپ پیدا نشود. این غول نرم افزاری، سراسر بازار سیستم عامل را در جهان به دست گرفته و ثابت کرده که قادر است هر نسخه ویندوز را با تغییرات زیادی نسبت به نسخه های قبلی اش ارائه دهد. هیچ چیز هم که نباشد، مایکروسافت فضای بازار سیستم های عامل را به خوبی می شناسد و می داند که باید برای موفقیت در این بازار چه کاری انجام دهد.

ویندوز ۷ مایکرسافت مسلما یکی از مهم ترین نسخه های ویندوز در تاریخ زندگی این سیستم عامل بود. بعد از ارائه ویندوز ویستا، بازار مخالف مایکروسافت شروع به رشد کرد و بسیاری از فروشندگان، به قوانینی برای داون گرید کردن کامپیوتر به ویندوز XP تن دادند. مشتریان هم به اندازه ای که مایکروسافت انتظار داشت، از ویستا استقبال نکردند. به علاوه شرکت ها اصلا ویندوز ویستا را به حساب نمی آوردند. خب همه ی این ها بد است.

برای خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب بروید.

                        ارسالی توسط => سینا

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, ] [ 20:37 ] [ سینا و تینا ]

                               به نام خدا

هرمزان یکی از فرماندهان ایرانی بود که در زمان حمله اعراب به ایران در منطقه خوزستان کنونی با سپاه اندکش چندین روز در برابر سپاه بی شمار و شتر سوار و فیل سوار اعراب مقاومت کرد ولی در نهایت به دلیل کثرت دشمن و کمی یار نتوانست دوام بیاورد و اسیر شد . ابوموسی اشعری که در سپاه اعراب بود تصمیم گرفت تا او را سالم نزد عمر بفرستد تا عمر درباره او تصمیم بگیرد . به این ترتیب هرمزان که شاهزاده ای ایرانی بود را به نزد عمر در مدینه فرستادند و او را به مسجدی وارد کرده بودند که عمر در آن خوابیده بود . عمر برخاست و پس از چند دقیقه گفت و گو با سردار ایرانی دستور قتل او را داد . هرمزان گفت که میخواهد قبل از مرگ کمی آب بنوشد . عمر گفت تا کاسه ای آب بیاورند و به دست او بدهند . هرمزان درنگ کرد و آب را ننوشید . عمر دلیل این کار را از هرمزان سوال کرد هرمزان گفت که میترسد در هنگام نوشیدن آب او را بکشند او از عمر خواست قول بدهد که تا او تمام کاسه آب را ننوشیده او را نکشند . عمر قبول کرد . در این هنگام هرمزان آب را روی زمین ریخت . عمر در کمال ناباوری دلیل را از هرمزان پرسید . هرمزان گفت که این کار را کرد تا زنده بماند , او هنوز آب داخل کاسه را ننوشید پس عمر هم طبق قولی که به هرمزان داده بود و همچنین بر اساس تعلیمات اسلام که میگفت نباید زیر قول خود بزنید , نتوانست او را بکشد . احتمالآ رسم آب پاشیدن پشت سر مسافر هم از اینجا آمده باشد و این معنی است که مسافر سالم و زنده بماند.   

                       ارسالی توسط => سینا

[ پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, ] [ 15:20 ] [ سینا و تینا ]

                          به نام خدا

چيني ها مي خواهند در کره ماه سبزيجات بکارند

چيني‌ها مي‌خواهند در کره ماه سبزيجات بکارند

رسانه‌هاي ملي چين اعلام کردند فضانوردان چيني در پي موفقيت آزمايش‌هاي اوليه در پکن، براي کاشت سبزيجات در کره ماه و سياره مريخ آماده مي‌شوند.


در چارچوب تحقيقات اوليه دانشمندان چيني که در پکن انجام شد چهار گونه سبزيجات در محيطي به وسعت سيصد متر مکعب موسوم به «سيستم حمايت از زندگي» پرورش يافتند. اين سيستم به فضانوردان در ذخيره‌سازي هوا، آب و مواد غذايي در ماموريت‌هاي فضايي کمک مي کند.


طبق گزارش‌هاي منتشرشده قرار است اين سيستم که مبناي عملکرد آن گياهان و جلب‌کها هستند، در فضايي خارج از زمين- کره ماه و سياره مريخ- مورد استفاده قرار گيرد.


به گفته دِنگ ييبينگ يکي از محققان مرکز آموزش و تحقيقات فضانوردي چين در پکن، فضانوردان در اين سيستم مي‌توانند سبزيجات تازه را براي مصرف غذايي کشت کنند.
فضانوردان چيني در آينده خواهند توانست با باغباني در چنين پايگاه‌هايي سبزيجات تازه و ذخاير اکسيژن خود را تامين کنند.
چين اعلام کرده است به عنوان بخشي از برنامه فضايي براي اقامت بلندمدت فضانوردان، سال آينده براي اولين بار فضاپيماي اکتشافي به کره ماه اعزام خواهد کرد.

                ارسالی توسط => سینا

[ سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, ] [ 22:10 ] [ سینا و تینا ]

 

                            به نام خدا
 
معادله فيزيکي گل روبرتو کارلوس کشف شد!
فيزيکدانان توانسته اند يکي از شگفت انگيزترين و تماشايي ترين گلهاي تاريخ فوتبال که در سال 1997 توسط روبرتو کارلوس وارد دروازه فرانسه شده است را توضيح دهند.

به گزارش خبرگزاري مهر، ضربه آزاد روبرتو کارلوس برزيلي در سال 1997 در برابر فرانسه را به ياد داريد؟ ضربه اي که با سرعتي بالا مسيري منحني را طي کرد به شکلي که فابيان بارتز دروازه بان را به شکلي ميخکوب در جاي خود باقي گذاشت و وي تنها با دهاني باز شاهد ورود توپ به دروازه بود.

اين گل به اندازه اي زيبا و تماشايي و عجيب بود که بسياري نتوانستند براي به ثمر رساندن آن هيچ فن و تکنيکي تصور کنند و آن را اتفاقي باور نکردني و شگفت انگيز خطاب کردند. اکنون مطالعه اي فيزيکي که نتايج آن در نشريه New Journal of Physics منتشر شده اين تصورات را مردود اعلام کرده و معتقد است هيچ شانس و اتفاقي در پس اين گل جادويي نبوده است.

تيمي از دانشمندان فرانسوي توانسته اند مسير اين گل را کشف کرده و براي توضيح آن معادله اي ارائه کنند. به گفته آنها در صورتي که ميزان شدت ضربه وارد شده به توپ، ميزان شدت چرخش توپ و فاصله توپ از دروازه به اندازه کافي و مناسب باشد مي توان اين گل را دوباره به ثمر رساند.

روبرتو کارلوس اين گل جادويي را در بازي افتتاحيه رقابتهاي بين المللي دوستانه فرانسه و پيش از آغاز رقابتهاي جام جهاني 1998 به ثمر رساند.

بسياري از متخصصان از اين گل به عنوان گلي ياد مي کردند که با علم فيزيک در افتاده است اما مطالعات جديد معادله اي را ارائه کرده است که مي تواند مسير دقيق حرکت توپ را توضيح دهد.

کريستوفر کلانت رهبر تيمي از فيزيکدانان پلي تکنيک "ايکول" مي گويد ما در مطالعات خود مسير کره اي را در حالي که در مسيري مارپيچي در حرکت بوده است نشان داده ايم.

کلانت اين مسير را مسيري به شکل صدف حلزون توصيف مي کند که در آن هرچه مسافت طي شده توسط توپ بيشتر مي شود، پيچها و انحناي مسير نيز افزايش پيدا مي کند.

اين رويداد که تاثير مگنوس بر روي به ثمر رسيدن اين گل را به اثبات مي رساند در اثر افزايش اصطکاک وارد شده بر روي توپ توسط اتمسفر اطراف آن به وجود  آمده است به اين شکل سرعت توپ به اندازه اي کاهش پيدا مي کند که چرخش توپ بر روي مسير حرکت آن تاثير گذاشته و مسير را تغيير مي دهد. همانطور که مسير شوت کارلوس در آخرين لحظه ها تغيير کرد و بارتز را شگفت زده بر جا گذاشت. کلانت و همکارش در اصل در حال مطالعه بر روي مسير حرکت گلوله ها بودند که موفق به اين کشف ورزشي شدند.

آنها براي ساده کردن اين مسئله از آب و توپهاي پلاستيکي با چگالي برابر آب استفاده کردند. اين رويکرد مطالعاتي توانست تاثير آشفتگي هوا و گرانش را از بين برده و مسير واقعي و فيزيکي کره اي در حال چرخش را آشکار کند.

به گفته کلانت در ميدان واقعي فوتبال مي توانيم چيزي مشابه اين مارپيچ را مشاهده کنيم اما گرانش بر روي آن تاثير گذاشته و آن را تغيير مي دهد اما در صورتي که مشابه کارلوس با قدرتي بالا به توپ ضربه بزنيم مي توان ميزان تاثير گرانش بر روي توپ و مسير حرکت آن را به حداقل رساند.
 
 

بر اساس گزارش بي بي سي، دليل اصلي شگفت انگيز بودن اين ضربه از نظر دانشمندان فاصله طولاني بود که توپ براي رسيدن به بارتز بايد طي مي کرد. به گفته دانشمندان اگر مسير کوتاه بود تنها بخش اول منحني را طي مي کرد اما به دليل طولاني بودن مسير، امکان افزايش انحناي مسير به وجود آمده و کل مسير طي شده است.
                    ارسالی توسط => سینا

 

[ سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, ] [ 21:43 ] [ سینا و تینا ]
به نام خدا
 
کاوشگر مسنجر که اکنون در حال بررسي سياره عطارد است، وجود آب منجمد را در قطب شمال نزديک‌ترين سياره به خورشيد تاييد کرد

به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمندان اعلام کردند اين آب منجمد در منطقه‌اي در قطب شمال عطارد که دائما در سايه قرار دارد يافت شده است.

تصور مي‌شود اين يخ حدود دستکم 45.72 سانتي متر و احتمالا تا 19 متر عمق دارد.

دانشمندان ناسا مي‌گويند احتمالا قطب جنوب عطارد نيز داراي يخ و آب منجمد هست اگرچه هنوز داده‌هايي که از اين نظريه پشتيباني کند وجود ندارد. کاوشگر مسنجر در مدار نزديک‌تري به قطب شمال عطارد مي‌گردد.

سال‌ها اندازه گيري‌هاي راداري حاکي از وجود يخ بر روي عطارد انجام مي‌شد اما اکنون دانشمندان براي تئوري‌هاي خود شاهد و مدرک يافته‌اند.

مسنجر نخستين فضاپيمايي است که در حال مطالعه و گردش به دور عطارد است.

                           ارسالی توسط => سینا

[ سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, ] [ 21:32 ] [ سینا و تینا ]
10 نوشته برتر